CELE I ZADANIA NASZEGO PRZEDSZKOLA
1. Przedszkole realizuje cele i zadania określone w Ustawie oraz
przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności:
1) zapewnia opiekę, wychowanie i uczenie się w atmosferze akceptacji,
bezpieczeństwa i podmiotowości,
2) tworzy warunki umożliwiające dziecku osiągnięcie „dojrzałości
szkolnej”,
3) umożliwia dziecku naukę zachowań społecznych,
4) stanowi kontynuację wychowania domowego,
5) wspiera rodziców /opiekunów/ dzieci w ich działaniach wychowawczych
pełniąc funkcję doradczą w zakresie:
a) rozpoznawania możliwości rozwojowych dziecka,
b) podejmowania wczesnej interwencji specjalistycznej,
c) rozwiązywania problemów wychowawczych.
6) pomaga rodzicom /opiekunom/ w opiece nad dziećmi w czasie ich pracy,
7) jest miejscem integracji dzieci zdrowych i niepełnosprawnych,
8) pełni rolę animatora kultury dla dzieci zamieszkałych w obrębie
przedszkola,
9) tworzy warunki oraz przygotowuje dzieci do bezpiecznego uczestnictwa w
ruchu drogowym.
2. Przedszkole udziela dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej
polegającej na:
1) diagnozowaniu środowiska dziecka,
2) rozpoznawaniu potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb
dziecka i umożliwianiu ich zaspokojenia,
3) rozpoznawaniu przyczyn trudności w nauce i niepowodzeń szkolnych,
4) wspieraniu dziecka z uzdolnieniami,
5) organizowaniu różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
6) podejmowaniu działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z
programu wychowawczego przedszkola i programu profilaktyki, o których
mowa w odrębnych przepisach, oraz wspieraniu nauczycieli w tym zakresie,
7) prowadzeniu edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród dzieci,
nauczycieli i rodziców,
8) wspieraniu dzieci metodami aktywnymi, w dokonywaniu wyboru kierunku
dalszego kształcenia, zawodu i planowaniu kariery zawodowej oraz
udzielaniu informacji w tym zakresie,
9) wspieraniu nauczycieli w organizowaniu wewnątrzszkolnego systemu
doradztwa oraz zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu,
10) wspieraniu nauczycieli i rodziców w działaniach wyrównujących szanse
edukacyjne dziecka,
11) udzielaniu nauczycielom pomocy w dostosowaniu wymagań edukacyjnych
wynikających z realizowanych przez nich programów nauczania do
indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych dziecka, u
którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne
trudności w uczeniu się, umożliwiające sprostanie tym wymaganiom,
12) wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów
wychowawczych,
13) umożliwianiu rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i
nauczycieli,
14) podejmowaniu działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach
kryzysowych.
RAMOWE ROZKŁADY DNIA:
ODDZIAŁY W BUDYNKU PRZEDSZKOLA:
5.30 - 8.00
SCHODZENIE SIĘ DZIECI 6, 7, 8, 9, 10-GODZINNYCH, ROZMOWY
INDYWIDUALNE Z RODZICAMI, ZABAWY SAMORZUTNE W KĄCIKACH
ZAINTERESOWAŃ, ZABAWY KONSTRUKCYJNE, TEMATYCZNE, RUCHOWE I
TWÓRCZE MAŁYCH ZESPOŁACH, PRACA INDYWIDUALNA Z DZIEĆMI O
SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH,
ĆWICZENIA PORANNE, PRZYGOTOWANIA DO ŚNIADANIA.
8.00 -
9.00
ŚNIADANIE, CZYNNOŚCI SAMOOBSŁUGOWE W ŁAZIENCE, CZYNNOŚCI
OPIEKUŃCZE, ORGANIZACYJNE I INNE, PRACA Z DYŻURNYMI W KĄCIKACH
ZAINTERESOWAŃ.
9.00 - 10.00
ZAJĘCIA ZORGANIZOWANE Z CAŁĄ GRUPĄ PROWADZONE ZGODNIE Z
ZAŁOŻENIAMI PROGRAMU "NASZE PRZEDSZKOLE" ZAWIERAJĄCEGO TREŚCI
EDUKACYJNE: AKTYWNOŚĆ SPOŁECZNA, POZNAWCZA, ARTYSTYCZNA,
RUCHOWA, ZDROWOTNA ORAZ ZGODNIE Z ZAŁOŻENIAMI PROGRAMÓW
WŁASNYCH.
10.00 - 11.00
ORGANIZOWANIE SYTUACJI SPRZYJAJĄCEJ DZIECIĘCEJ
AKTYWNOŚCI W SALI, OGRODZIE, NA BOISKU, W LESIE. GRY I ZABAWY
RUCHOWE, ZAJĘCIA SPORTOWE, SPACERY I WYCIECZKI LUB SAMORZUTNE
ZABAWY W KĄCIKACH ZAINTERESOWAŃ, ZABAWY KONSTRUKCYJNE,
TEMATYCZNE, BADAWCZE, TWÓRCZE.
11.00 - 12.00
CZYNNOŚCI SAMOOBSŁUGOWE W
ŁAZIENCE, KSZAŁTOWANIE NAWYKÓW HIGIENICZNYCH, OBIAD, CZYNNOŚCI
OPIEKUŃCZE, ORGANIZACYJNE I INNE. PRZYGOTOWANIE DO ODPOCZYNKU W
GRUPIE NAJMŁODSZEJ.
12.00 - 13.00
SAMORZUTNE ZABAWY W KĄCIKACH ZAINTERESOWAŃ, ZABAWY
KONSTRUKCYJNE, TEMATYCZNE, BADAWCZE, TWÓRCZE LUB ORGANIZOWANIE
SYTUACJI SPRZYJAJĄCEJ DZIECIĘCEJ AKTYWNOŚCI W SALI, OGRODZIE, NA
BOISKU, W LESIE. ODPOCZYNEK W GRUPIE NAJMŁODSZEJ.
13.00 - 14.00
ZABAWY INTEGRACYJNE, SŁUCHANIE LITERATURY DZIECIĘCEJ. PRACA
INDYWIDUALNA Z DZIEĆMI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH.
ORGANIZACJA IMPREZ I UROCZYSTOŚCI PRZEDSZKOLNYCH. ZABAWY
KONSTRUKCYJNE, TEMATYCZNE, RUCHOWE, BADAWCZE I TWÓRCZE.
13.45 - 14.00
ROZCHODZENIE SIĘ DZIECI 6, 7, 8-GODZINNYCH.
14.00 - 14.30
PODWIECZOREK DLA DZIECI 7, 8, 9, 10-GODZINNYCH. CZYNNOŚCI
SAMOOBSŁUGOWE
14.30 - 16.00
ZABAWY
SAMORZUTNE, GRY DYDAKTYCZNE I PLANSZOWE W MAŁYCH ZESPOŁACH,
PRACA INDYWIDUALNA Z DZIEĆMI O SPECJALNCH POTRZEBACH
EDUKACYJNYCH, PRACA Z DZIECKIEM ZDOLNYM, ROZCHODZENIE SIĘ DZIECI
7, 8, 9, 10-GODZINNYCH, ROZMOWY INDYWIDUALNE Z RODZICAMI.
ODDZIAŁY BEZPŁATNE:
8.00 - 8.05*
Schodzenie się dzieci
8.05 - 9.00
- Czynności samoobsługowe w szatni, kontakty
indywidualne z rodzicami. Czynności opiekuńcze,
organizacyjne i inne. Praca z dyżurnymi. Zabawy
konstrukcyjne, tematyczne, ruchowe. Praca
indywidualna z dziećmi o specjalnych potrzebach
edukacyjnych , ćwiczenia poranne, zajęcia z
religii.
9.00 - 10.00
- Zajęcia zorganizowane z całą grupą prowadzone
zgodnie z założeniami Programu Wychowania
Przedszkolnego zawierającego obszary rozwoju
dziecka : fizyczny, emocjonalny, społeczny i
poznawczy oraz zgodnie z założeniami programów
własnych
10.00 - 10.30
- Śniadanie – kształtowanie nawyków
higienicznych i prozdrowotnych. Przekazywanie
wiedzy o zdrowym stylu życia – kształtowanie
czynnej postawy wobec zdrowia , czynności
higieniczno- sanitarne w łazience
10.30 - 11.30
- Organizowanie spacerów i wycieczek,
kształtowanie zamiłowania do ruchu, utrwalenie
zasad pieszego ruchu drogowego, zabawy ruchowe w
terenie, zajęcia z języka angielskiego
11.30 -13.00
- Zabawy samorzutne w kącikach
zainteresowań, zabawy integracyjne, gry
dydaktyczne i planszowe, praca korekcyjno-
kompensacyjna z dzieckiem zdolnym, organizowanie
imprez i uroczystości
13.00
- Rozchodzenie się dzieci, rozmowy
indywidualne z rodzicami
*wtorek i czwartek od godz. 7.30
Podstawa programowa realizowana jest w
godzinach 8.00 - 13.00
|
|