AKTUALNOŚCI
REKRUTACJA DO PRZEDSZKOLA
NA ROK SZKOLNY 2024/2025
ZASADY
POSTĘPOWANIA REKRUTACYJNEGO
DO PRZEDSZKOLI MIEJSKICH NA ROK SZKOLNY 2024/2025
Postępowanie rekrutacyjne jest prowadzone na wniosek rodzica kandydata.
Wnioski o przyjęcie dziecka do przedszkoli miejskich można składać od 1 marca do 31 marca 2024 r.
Rodzice zapisując dziecko do przedszkola wypełniają w formie elektronicznej
Wniosek o przyjęcie do przedszkola znajdujący się na stronie internetowej
pod adresem
https://naborp-kandydat.vulcan.net.pl/grudziadz
Rodzice mogą ubiegać się o miejsce maksymalnie w trzech przedszkolach. W takim przypadku w jednym wniosku wymieniają odpowiednio 1, 2 lub 3 przedszkole (wg preferencji) i wygenerowany z systemu elektronicznego wydruk składają tylko w przedszkolu umieszczonym na pierwszej pozycji (tzw. przedszkolu pierwszego wyboru). Niezłożenie wniosku w formie papierowej do przedszkola pierwszego wyboru spowoduje nieujęcie dziecka w procesie rekrutacji.
W rekrutacji mogą brać udział dzieci z rocznika 2021 oraz starsze.
Do przedszkola przyjmuje się w pierwszej kolejności kandydatów zamieszkałych na obszarze gminy-miasto Grudziądz.
Dzieci zamieszkałe poza gminą-miasto Grudziądz nie będą miały możliwości złożenia wniosku w elektronicznym systemie w rekrutacji podstawowej (możliwość taka pojawi się dopiero w naborze uzupełniającym, jeżeli po rekrutacji podstawowej będą wolne miejsca).
Na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego są brane pod uwagę następujące kryteria ustawowe, które mają jednakową wartość:
- wielodzietność rodziny dziecka
- niepełnosprawność dziecka
- niepełnosprawność jednego z rodziców
- niepełnosprawność obojga rodziców
- niepełnosprawność rodzeństwa dziecka
- samotne wychowywanie dziecka w rodzinie
- objęcie dziecka pieczą zastępczą.
W przypadku równorzędnych wyników uzyskanych na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego lub jeżeli po zakończeniu tego etapu przedszkole nadal dysponuje wolnymi miejscami, na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego są brane pod uwagę następujące kryteria, wynikające z Uchwały Nr XXXIV/18/17 Rady Miejskiej Grudziądza w sprawie określenia kryteriów na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego do publicznych przedszkoli:
- dziecko obojga rodziców pracujących lub uczących się/studiujących w trybie dziennym - 100 punktów,
- dziecko jednego rodzica pracującego lub uczącego się/studiującego w trybie dziennym - 40 punktów,
- rodzeństwo dziecka uczęszczające obecnie do tego samego przedszkola - 30 punktów,
- dziecko potrzebujące wydłużonej opieki co najmniej 9 godzin pobytu w przedszkolu - 20 punktów.
Podanie do publicznej wiadomości przez komisje rekrutacyjne list kandydatów zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych nastąpi w dniu 16.04.2024 r.
Rodzice dziecka zakwalifikowanego do przedszkola, w terminie do 23.04.2024 r., składają pisemne potwierdzenie woli przyjęcia dziecka do przedszkola - brak oświadczenia spowoduje nieujęcie dziecka na liście przyjętych.
Postępowanie uzupełniające rozpocznie się 20.05.2024 r., a składanie wniosków zakończy się 24.05.2024 r.
KOMUNIKAT URZĘDU MIASTA GRUDZIĄDZ W SPRAWIE DYŻURU WAKACYJNEGO
24 lutego 2017r. przyjęto nową podstawę programową
PODSTAWA PROGRAMOWA WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
DLA PRZEDSZKOLI ORAZ INNYCH FORM WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Podstawa programowa wychowania
przedszkolnego wskazuje cel wychowania przedszkolnego, zadania
profilaktyczno-wychowawcze przedszkola, oddziału przedszkolnego zorganizowanego
w szkole podstawowej i innej formie wychowania przedszkolnego, zwanych dalej
„przedszkolami”, oraz efekty realizacji zadań w postaci celów osiąganych przez
dzieci na zakończenie wychowania przedszkolnego.
Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka.
Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania –
uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu
działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i
piękna. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki
na pierwszym etapie edukacji.
Zadania
przedszkola
1. Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków
sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i
poznawczym obszarze jego rozwoju.
2. Tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i
odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa.
3. Wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i
umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych.
4. Zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez
dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc
dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony.
5. Wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści
adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń
i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań.
6. Wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz
potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie.
7. Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do
samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym
bezpieczeństwo w ruchu drogowym.;
8. Przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz
dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych
sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych,
uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań
rozwojowych dzieci.
9. Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym
wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy,
zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki.
10. Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację
otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających
poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego,
adekwatnych do etapu rozwoju dziecka.
11. Tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację
elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i
podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy.
12. Współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i
instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz
tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka.
13. Kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do
poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest
rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz
rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym
etapie rozwoju.
14. Systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści
wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu
dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego
rozwoju.
15. Systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące
do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole.
16. Organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku
poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej lub języka
regionalnego – kaszubskiego.
17. Tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania
dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym nie dotyczy:
1) dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze
względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym
oraz dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane
ze względu na niepełnosprawności sprzężone, jeżeli jedną z niepełnosprawności
jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym;
2) dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze
względu na inne niż wymienione w pkt 1 rodzaje niepełnosprawności, o których
mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy z dnia 14
grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59) oraz jeżeli z
indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego wynika brak możliwości
realizacji przygotowania do posługiwania się językiem obcym nowożytnym ze
względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości
psychofizyczne dziecka.
Osiągnięcia dziecka na koniec wychowania przedszkolnego
I. Fizyczny obszar rozwoju dziecka.
Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole:
1) zgłasza potrzeby fizjologiczne,
samodzielnie wykonuje podstawowe czynności higieniczne;
2) wykonuje czynności
samoobsługowe: ubieranie się i rozbieranie, w tym czynności precyzyjne, np.
zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł;
3) spożywa posiłki z użyciem
sztućców, nakrywa do stołu i sprząta po posiłku;
4) komunikuje potrzebę ruchu,
odpoczynku itp.;
5) uczestniczy w zabawach
ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, naśladowczych, z przyborami lub bez
nich; wykonuje różne formy ruchu: bieżne, skoczne, z czworakowaniem, rzutne;
6)
inicjuje zabawy konstrukcyjne, majsterkuje, buduje, wykorzystując zabawki,
materiały użytkowe, w tym materiał naturalny;
7) wykonuje czynności, takie jak:
sprzątanie, pakowanie, trzymanie przedmiotów jedną ręką i oburącz, małych
przedmiotów z wykorzystaniem odpowiednio ukształtowanych chwytów dłoni, używa
chwytu pisarskiego podczas rysowania, kreślenia i pierwszych prób pisania;
8)
wykonuje podstawowe ćwiczenia kształtujące
nawyk utrzymania prawidłowej postawy ciała;
9) wykazuje sprawność ciała i
koordynację w stopniu pozwalającym na rozpoczęcie systematycznej nauki czynności
złożonych, takich jak czytanie i pisanie.
II. Emocjonalny obszar rozwoju dziecka.
Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole:
1) rozpoznaje i nazywa podstawowe
emocje, próbuje radzić sobie z ich przeżywaniem;
2) szanuje emocje swoje i innych
osób;
3) przeżywa emocje w sposób
umożliwiający mu adaptację w nowym otoczeniu, np. w nowej grupie dzieci, nowej
grupie starszych dzieci, a także w nowej grupie dzieci i osób dorosłych;
4) przedstawia swoje emocje i
uczucia, używając charakterystycznych dla dziecka form wyrazu;
5) rozstaje się z rodzicami bez
lęku, ma świadomość, że rozstanie takie bywa dłuższe lub krótsze;
6) rozróżnia emocje i uczucia
przyjemne i nieprzyjemne, ma świadomość, że odczuwają i przeżywają je wszyscy
ludzie;
7) szuka wsparcia w sytuacjach
trudnych dla niego emocjonalnie; wdraża swoje własne strategie, wspierane przez
osoby dorosłe lub rówieśników;
8) zauważa, że nie wszystkie
przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania natychmiastowego
działania, panuje nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej
w zabawie lub innej sytuacji;
9) wczuwa się w emocje i uczucia
osób z najbliższego otoczenia;
10) dostrzega, że zwierzęta posiadają zdolność odczuwania, przejawia w stosunku do nich życzliwość i troskę;
11) dostrzega emocjonalną wartość otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej.
III. Społeczny obszar rozwoju dziecka.
Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole:
1) przejawia poczucie własnej
wartości jako osoby, wyraża szacunek wobec innych osób i przestrzegając tych
wartości, nawiązuje relacje rówieśnicze;
2)
odczuwa i wyjaśnia swoją przynależność do rodziny, narodu, grupy przedszkolnej,
grupy chłopców, grupy dziewczynek oraz innych grup, np. grupy teatralnej, grupy
sportowej;
3) posługuje się swoim imieniem,
nazwiskiem, adresem;
4) używa zwrotów grzecznościowych podczas
powitania, pożegnania, sytuacji wymagającej przeproszenia i przyjęcia
konsekwencji swojego zachowania;
5) ocenia swoje zachowanie w kontekście
podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych; przyjmuje,
respektuje i tworzy zasady zabawy w grupie, współdziała z dziećmi w
zabawie, pracach użytecznych, podczas odpoczynku;
6) nazywa i rozpoznaje wartości
związane z umiejętnościami i zachowaniami społecznymi, np. szacunek do dzieci i
dorosłych, szacunek do ojczyzny, życzliwość okazywana dzieciom i dorosłym –
obowiązkowość, przyjaźń, radość;
7) respektuje prawa i obowiązki
swoje oraz innych osób, zwracając uwagę na ich indywidualne potrzeby;
8) obdarza uwagą inne dzieci i
osoby dorosłe;
9) komunikuje się z dziećmi i osobami dorosłymi, wykorzystując komunikaty werbalne i pozawerbalne; wyraża swoje oczekiwania społeczne wobec innego dziecka, grupy.
IV. Poznawczy obszar rozwoju dziecka.
Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole:
1) wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikatów pozawerbalnych: tańca, intencjonalnego ruchu, gestów, impresji plastycznych, technicznych, teatralnych, mimicznych, konstrukcji i modeli z tworzyw i materiału naturalnego;
2) wyraża swoje rozumienie świata,
zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą języka
mówionego, posługuje się językiem polskim w mowie zrozumiałej dla dzieci i osób
dorosłych, mówi płynnie, wyraźnie, rytmicznie, poprawnie wypowiada ciche i
głośne dźwięki mowy, rozróżnia głoski na początku i końcu w wybranych prostych
fonetycznie słowach;
3) odróżnia elementy świata fikcji
od realnej rzeczywistości; byty rzeczywiste od medialnych, byty realistyczne od
fikcyjnych;
4) rozpoznaje litery, którymi jest
zainteresowane na skutek zabawy i spontanicznych odkryć, odczytuje krótkie
wyrazy utworzone z poznanych liter w formie napisów drukowanych dotyczące treści
znajdujących zastosowanie w codziennej aktywności;
5)
odpowiada na pytania, opowiada o
zdarzeniach z przedszkola, objaśnia kolejność zdarzeń w prostych historyjkach
obrazkowych, układa historyjki obrazkowe, recytuje wierszyki, układa i
rozwiązuje zagadki;
6) wykonuje własne eksperymenty językowe,
nadaje znaczenie czynnościom, nazywa je, tworzy żarty językowe i sytuacyjne,
uważnie słucha i nadaje znaczenie swym doświadczeniom;
7) eksperymentuje rytmem, głosem,
dźwiękami i ruchem, rozwijając swoją wyobraźnię muzyczną; słucha, odtwarza i
tworzy muzykę, śpiewa piosenki, porusza się przy muzyce i do muzyki,
dostrzega zmiany charakteru muzyki, np. dynamiki, tempa i wysokości dźwięku oraz
wyraża ją ruchem, reaguje na sygnały, muzykuje z użyciem instrumentów oraz
innych źródeł dźwięku; śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe
piosenki ludowe; chętnie uczestniczy w zbiorowym muzykowaniu; wyraża emocje i
zjawiska pozamuzyczne różnymi środkami aktywności muzycznej; aktywnie słucha
muzyki; wykonuje lub rozpoznaje melodie, piosenki i pieśni, np. ważne dla
wszystkich dzieci w przedszkolu, np. hymn przedszkola, charakterystyczne dla
uroczystości narodowych (hymn narodowy), potrzebne do organizacji uroczystości
np. Dnia Babci i Dziadka, święta przedszkolaka (piosenki okazjonalne) i inne; w
skupieniu słucha muzyki;
8)
wykonuje własne eksperymenty graficzne farbą, kredką, ołówkiem, mazakiem itp.,
tworzy proste i złożone znaki, nadając im znaczenie, odkrywa w nich fragmenty
wybranych liter, cyfr, kreśli wybrane litery i cyfry na gładkiej kartce papieru,
wyjaśnia sposób powstania wykreślonych, narysowanych lub zapisanych kształtów,
przetwarza obraz ruchowy na graficzny i odwrotnie, samodzielnie planuje ruch
przed zapisaniem, np. znaku graficznego, litery i innych w przestrzeni sieci
kwadratowej lub liniatury, określa kierunki i miejsca na kartce papieru;
9) czyta obrazy, wyodrębnia i nazywa ich
elementy, nazywa symbole i znaki znajdujące się w otoczeniu, wyjaśnia ich
znaczenie;
10) wymienia nazwę swojego kraju i jego
stolicy, rozpoznaje symbole narodowe (godło, flaga, hymn), nazywa wybrane
symbole związane z regionami Polski ukryte w podaniach, przysłowiach, legendach,
bajkach, np. o smoku wawelskim, orientuje się, że Polska jest jednym z krajów
Unii Europejskiej;
11) wyraża ekspresję twórczą podczas
czynności konstrukcyjnych i zabawy, zagospodarowuje przestrzeń, nadając
znaczenie umieszczonym w niej przedmiotom, określa ich położenie, liczbę,
kształt, wielkość, ciężar, porównuje przedmioty w swoim otoczeniu z uwagi na
wybraną cechę
12) klasyfikuje przedmioty według:
wielkości, kształtu, koloru, przeznaczenia, układa przedmioty w grupy, szeregi,
rytmy, odtwarza układy przedmiotów i tworzy własne, nadając im znaczenie,
rozróżnia podstawowe figury geometryczne (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt);
13) eksperymentuje, szacuje, przewiduje,
dokonuje pomiaru długości przedmiotów, wykorzystując np. dłoń, stopę, but;
14) określa kierunki i ustala położenie
przedmiotów w stosunku do własnej osoby, a także w stosunku do innych
przedmiotów, rozróżnia stronę lewą i prawą;
15) przelicza elementy zbiorów w czasie
zabawy, prac porządkowych, ćwiczeń i wykonywania innych czynności, posługuje się
liczebnikami głównymi i porządkowymi, rozpoznaje cyfry oznaczające liczby od 0
do 10, eksperymentuje z tworzeniem kolejnych liczb, wykonuje dodawanie i
odejmowanie w sytuacji użytkowej, liczy obiekty, odróżnia liczenie błędne od
poprawnego;
16) posługuje się w zabawie i w
trakcie wykonywania innych czynności pojęciami dotyczącymi następstwa czasu np.
wczoraj, dzisiaj, jutro, rano, wieczorem,
w tym nazwami pór roku, nazwami dni tygodnia i miesięcy;
17) rozpoznaje modele monet i banknotów o
niskich nominałach, porządkuje je, rozumie, do czego służą pieniądze w
gospodarstwie domowym;
18) posługuje się pojęciami dotyczącymi
zjawisk przyrodniczych, np. tęcza, deszcz, burza, opadanie liści z drzew,
sezonowa wędrówka ptaków, kwitnienie drzew, zamarzanie wody, dotyczącymi życia
zwierząt, roślin, ludzi w środowisku przyrodniczym, korzystania z dóbr przyrody,
np. grzybów, owoców, ziół;
19) podejmuje samodzielną aktywność
poznawczą np. oglądanie książek, zagospodarowywanie przestrzeni własnymi
pomysłami konstrukcyjnymi, korzystanie z nowoczesnej technologii itd.;
20) wskazuje zawody wykonywane przez rodziców i osoby z najbliższego otoczenia,
wyjaśnia, czym zajmuje się osoba wykonująca dany zawód;
21) rozumie bardzo proste polecenia
w języku obcym nowożytnym i reaguje na nie; uczestniczy w zabawach, np.
muzycznych, ruchowych, plastycznych, konstrukcyjnych, teatralnych; używa wyrazów
i zwrotów mających znaczenie dla danej zabawy lub innych podejmowanych
czynności; powtarza rymowanki i proste wierszyki, śpiewa piosenki w grupie;
rozumie ogólny sens krótkich historyjek opowiadanych lub czytanych, gdy są
wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami;
22) reaguje na proste polecenie w
języku mniejszości narodowej lub etnicznej, używa wyrazów i zwrotów mających
znaczenie w zabawie i innych podejmowanych czynnościach: powtarza rymowanki i
proste wierszyki, śpiewa piosenki; rozumie ogólny sens krótkich historyjek
opowiadanych lub czytanych wspieranych np. obrazkiem, rekwizytem, gestem; zna
godło (symbol) swojej wspólnoty narodowej lub etnicznej;
23) reaguje na proste polecenie w
języku regionalnym – kaszubskim, używa wyrazów i zwrotów mających znaczenie w
zabawie i innych podejmowanych czynnościach: powtarza rymowanki i proste
wierszyki, śpiewa piosenki; rozumie ogólny sens krótkich historyjek opowiadanych
lub czytanych wspieranych np. obrazkiem, rekwizytem, gestem, zna godło (symbol)
swojej wspólnoty regionalnej – kaszubskiej.
Warunki i sposób realizacji
1. Zgodnie z zapisami dotyczącymi
zadań przedszkola nauczyciele organizują zajęcia wspierające rozwój dziecka.
Wykorzystują do tego każdą sytuację i moment pobytu dziecka w przedszkolu, czyli
tzw. zajęcia kierowane i niekierowane. Wszystkie doświadczenia dzieci płynące z
organizacji pracy przedszkola są efektem realizacji programu wychowania
przedszkolnego. Ważne są zatem zajęcia kierowane, jak i czas spożywania
posiłków, czas przeznaczony na odpoczynek i charakter tego odpoczynku,
uroczystości przedszkolne, wycieczki, ale i ubieranie, rozbieranie. Bardzo ważna
jest samodzielna zabawa.
2. Przedstawione w podstawie programowej naturalne obszary rozwoju dziecka
wskazują na konieczność uszanowania typowych dla tego okresu potrzeb
rozwojowych, których spełnieniem powinna stać się dobrze zorganizowana zabawa,
zarówno w budynku
przedszkola, jak i na świeżym powietrzu. Naturalna zabawa dziecka wiąże się z
doskonaleniem motoryki i zaspokojeniem potrzeby ruchu, dlatego organizacja zajęć
na świeżym powietrzu powinna być elementem codziennej pracy z dzieckiem w każdej
grupie wiekowej.
3. Nauczyciele, organizując zajęcia kierowane, biorą pod uwagę możliwości
dzieci, ich oczekiwania poznawcze i potrzeby wyrażania swoich stanów
emocjonalnych, komunikacji oraz chęci zabawy. Wykorzystują każdą naturalnie
pojawiającą się sytuację edukacyjną prowadzącą do osiągnięcia dojrzałości
szkolnej. Sytuacje edukacyjne wywołane np. oczekiwaniem poznania liter skutkują
zabawami w ich rozpoznawaniu. Jeżeli dzieci w sposób naturalny są zainteresowane
zabawami prowadzącymi do ćwiczeń czynności złożonych, takich jak liczenie,
czytanie, a nawet pisanie, nauczyciel przygotowuje dzieci do wykonywania tychże
czynności zgodnie z fizjologią i naturą pojawiania się tychże procesów.
4. Przedszkole jest miejscem, w którym poprzez zabawę dziecko poznaje alfabet
liter drukowanych. Zabawa rozwija w dziecku oczekiwania poznawcze w tym zakresie
i jest najlepszym rozwiązaniem metodycznym, które sprzyja jego rozwojowi. Zabawy
przygotowujące do nauki pisania liter prowadzić powinny jedynie do optymalizacji
napięcia mięśniowego, ćwiczeń planowania ruchu przy kreśleniu znaków o
charakterze literopodobnym, ćwiczeń czytania liniatury, wodzenia po śladzie i
zapisu wybranego znaku graficznego. W trakcie wychowania przedszkolnego dziecko
nie uczy się czynności złożonych z udziałem całej grupy, lecz przygotowuje się
do nauki czytania i pisania oraz uczestniczy w procesie alfabetyzacji.
5. Nauczyciele diagnozują, obserwują dzieci i twórczo organizują przestrzeń ich
rozwoju, włączając do zabaw i doświadczeń przedszkolnych potencjał tkwiący w
dzieciach oraz ich zaciekawienie elementami otoczenia.
6. Współczesny przedszkolak funkcjonuje w dynamicznym, szybko zmieniającym się
otoczeniu, stąd przedszkole powinno stać się miejscem, w którym dziecko otrzyma
pomoc w jego rozumieniu.
7. Organizacja zabawy, nauki i wypoczynku w przedszkolu oparta jest na rytmie
dnia, czyli powtarzających się systematycznie fazach, które pozwalają dziecku na
stopniowe zrozumienie pojęcia czasu i organizacji oraz dają poczucie
bezpieczeństwa i spokoju, zapewniając mu zdrowy rozwój.
8. Pobyt w przedszkolu jest czasem wypełnionym zabawą, która pod okiem
specjalistów tworzy pole doświadczeń rozwojowych budujących dojrzałość szkolną.
Nauczyciele zwracają uwagę na konieczność tworzenia stosownych nawyków ruchowych
u dzieci,
które będą niezbędne, aby rozpocząć naukę w szkole, a także na rolę poznawania
wielozmysłowego. Szczególne znaczenie dla budowy dojrzałości szkolnej mają
zajęcia rytmiki, które powinny być prowadzone w każdej grupie wiekowej oraz
gimnastyki, ze szczególnym uwzględnieniem ćwiczeń zapobiegających wadom postawy.
9. Nauczyciele systematycznie informują rodziców o postępach w rozwoju ich
dziecka, zachęcają do współpracy w realizacji programu wychowania przedszkolnego
oraz opracowują diagnozę dojrzałości szkolnej dla tych dzieci, które w danym
roku mają rozpocząć naukę w szkole.
10. Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym powinno
być włączone w różne działania realizowane w ramach programu wychowania
przedszkolnego i powinno odbywać się przede wszystkim w formie zabawy. Należy
stworzyć warunki umożliwiające dzieciom osłuchanie się z językiem obcym w
różnych sytuacjach życia codziennego. Może to zostać zrealizowane m.in. poprzez
kierowanie do dzieci bardzo prostych poleceń w języku obcym w toku różnych zajęć
i zabaw, wspólną lekturę książeczek dla dzieci w języku obcym, włączanie do
zajęć rymowanek, prostych wierszyków, piosenek oraz materiałów audiowizualnych w
języku obcym. Nauczyciel prowadzący zajęcia z dziećmi powinien wykorzystać
naturalne sytuacje wynikające ze swobodnej zabawy dzieci, aby powtórzyć lub
zastosować w dalszej zabawie poznane przez dzieci słowa lub zwroty. Dokonując
wyboru języka obcego nowożytnego, do posługiwania się którym będą przygotowywane
dzieci uczęszczające do przedszkola lub innej formy wychowania przedszkolnego,
należy brać pod uwagę, jaki język obcy nowożytny jest nauczany w szkołach
podstawowych na terenie danej gminy.
11. Aranżacja przestrzeni wpływa na aktywność wychowanków, dlatego proponuje się
takie jej zagospodarowanie, które pozwoli dzieciom na podejmowanie różnorodnych
form działania. Wskazane jest zorganizowanie stałych i czasowych kącików
zainteresowań. Jako stałe proponuje się kąciki: czytelniczy, konstrukcyjny,
artystyczny, przyrodniczy. Jako czasowe proponuje się kąciki związane z
realizowaną tematyką, świętami okolicznościowymi, specyfiką pracy przedszkola.
12. Elementem przestrzeni są także zabawki i pomoce dydaktyczne wykorzystywane w
motywowaniu dzieci do podejmowania samodzielnego działania, odkrywania zjawisk
oraz zachodzących procesów, utrwalania zdobytej wiedzy i umiejętności,
inspirowania
do prowadzenia własnych eksperymentów. Istotne jest, aby każde dziecko miało
możliwość korzystania z nich bez nieuzasadnionych ograniczeń czasowych.
13. Elementem przestrzeni w
przedszkolu są odpowiednio wyposażone miejsca przeznaczone na odpoczynek dzieci
(leżak, materac, mata, poduszka, jak również elementy wyposażenia odpowiednie
dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
14. Estetyczna aranżacja wnętrz umożliwia celebrowanie posiłków (kulturalne,
spokojne ich spożywanie połączone z nauką posługiwania się sztućcami), a także
możliwość wybierania potraw przez dzieci (walory odżywcze i zdrowotne
produktów), a nawet ich komponowania.
15. Aranżacja wnętrz umożliwia dzieciom podejmowanie prac porządkowych np. po i
przed posiłkami, po zakończonej zabawie, przed wyjściem na spacer